2010. szeptember 17., péntek

szerda-csütörtök

Miskolc

Tegnap reggel felszedtem a diót a fa alól, már amennyit sikerült, és úgy indultam anyuhoz. A konyhafestésen túl voltak, és a gáztűzhely első rózsája – amit a legtöbbször használ – nem gyullad meg.
Ez volt az indok, miért menjek de mindegy, mert ilyenkor be van tervezve a látogatás. Egy nap Miskolcon.
A hibabejelentés erősen elnagyolt, mint mindig. Vittem piszkáló és oldószereket. Ehelyett a gáz kijött, és meggyulladt, de elaludt, amint elengedtem a gombját.
Előkerestettem vele a jótállási füzetét. Oda belenyomtatják a típusszámot. (a tűzhelyét) Tudom az évjáratot, és komoly vevőnek látszom majd a gázos boltban.
Tehát hőelem.
De előtte még a telekről le kéne hozni a cefrét. Laci bácsival felkerekedtünk. Közben szorult a gyomrom, hogy rángat a kocsi, és gyertyacsere csak otthon lesz. Addig óvatos gázadagolással, mint az ideúton. Nem lesz baj.
A Soltész Nagy Kálmán utca ypszilonja előtt jó nagy kékre festett épület. Van neki parkolója is az udvarán. A hölgy fiatal kollégájához irányított a raktár felé.
Nekem hőelem kell T5-ös gáztűzhelyhez. FÉG gyártmányú. Az a biztonsági lángőrző bigyó.
Vegyem ki, hozzam el, mert többféle menettel van.
Ezt akartam elkerülni, hogy szétszedett tűzhelyet hagyjak a konyhában.
Na, mindegy.
Bár előtte már kezdtem lecsavarni a rögzítő anyát, nem erőlködtem. Megfordult mindenestől sokszor.
Most viszont kiemelem, ha addig élek is!
Négy rózsa, négy különböző küzdelem. A rossz gázrózsa melletti hőelem viseltes lett, a többinek csak a menetét nyúztam meg. Ezeken a hőelemeken van az a menet, amire anyát lehet tekerni. Négy rózsa, négy anya. Ezzel rögzíti a tűzhely fedelét a FÉG. Az ötletes megoldásnak több hátránya is van, de nincs fényképezőgép nálam, elmondani pedig körülményes lenne.
Bringára pattantam, és zárás előtt fél órával visszatértem.
A srác nagyon segítőkészen kikérdezte a látszólag kiszálló embereket, kinél van ilyen. Meg a hozzávaló mágnesszelep. Áttelefonált a másik telephelyre.
Jöjjek vissza holnap 10-re. Akkor lesz.
Lehajtott fejjel csurogtam vissza a Soltész Nagy Kálmánon. Egy nagyobb kirakatban szerelvények, gáztűzhelyek. Leparkoltam a bringát. Ott nincs ilyen, de a lámpánál jobbra a második házban kapok.
Ja, ha 4 előtt odaérek. Ez sem ma lesz.
Vele szemben ismét egy rokonbolt. Ott sincs ilyen, de szemben... igen de 16 óra elmúlt.
Hát jó.
Visszakarikáztam a Búza téren keresztül. Gyalog járok az ötödikre. Gondoltam egyet, és a harmadik emeleten becsöngettem Gézához. Neki sincs ilyenje, de a Centrum mögött van egy maszek, akinél lesz. Az még ilyenkor is ott lesz.
Nem volt kedvem visszamászni. Nem hoz szerencsét. Ha vissza kell menni. Ez babona, de nem vagyok babonás, vagy letagadom.
Hazamentem.
Anyu a bal hátsó égőt használja a legkevesebbet. Átrakom onnét.
Előtte gyertyával ellenőriztem, hogy a spirálba gyilkolt régi termoelem 10mV-ot ad le, az új, ami nem belevaló, 20-at.
A hátsót átrakva sem maradt égve a láng, tehát a mágnesszelepet is cserélni kell.
Közben még zsíroldóban kimostam a gombokat, és folyamatosan takarítottam a lerakódásokat.
Egyik vödör vízzel leúszott a vécén keresztül a sütő tekerője.
Este még vissza-összeraktam a tűzhelyt, reggel tudjon anyu teát főzni.

(Rövid kitekintés, mi is a probléma. A gáz egy csövön a csaphoz érkezik, és a balesetmegelőzés érdekében biztonsági berendezést építenek minden gáztűzhelybe. A miénk egy hőelemes megoldás. A hőelem két különböző fémből áll. Melegítésre a két fém között a potenciálkülönbség nő, és jellemző értékű. Ezt a feszültséget egy elektromágnesre vezetik. Az elektromágnes tartja nyitva a csapot az égő előtt. Ha a láng kialszik, akkor a hőelem kihűl, a feszültség lecsökken, elenged az elektromágnes, így a csapot elzárja. A felügyelet nélkül hagyott készülékből nem jön ki több gáz. Az óvatlan háziasszony nem robbantja fel magát, vagy nem fullad meg a lakásban a feldúsuló gáz miatt. Ez urakra is érvényes. )

Csütörtök reggel esett. Anyuval elbuszoztunk a gázos boltba.  Egy tulajdonosi lendülettel irányítgató hölgy mozgatta az embereket, s mi (anyu és én) vártuk a sorunkat.
Újra elmondtam, mért is érkeztem, kezemben tartva a már tovább cincált, de a menetet még tartalmazó hőelemcsonkot.
Át kéne fáradnunk a másik üzletbe. De mi gyalog voltunk. Az udvaron parkoló egyik kolléga a raktárosnak, vagy eladónak tűnő hölggyel együtt elvitt kocsival oda.
A boltot kinyitották nekünk, és már pakolta is elénk a szépséges rézalkatrészeket  lány.
Mindegyik nagyobb menetes volt.
Megoldás pedig kell, ezért felhívta a FÉG budapesti valakijét, és megkérdezte, hogy van-e.
Van.
Eddig jó.
Egy-két nap, amíg elküldik. De ma csütörtök van. Hétfőn mennék vissza Bp-re... jó, megvárom.
Mennyibe fog kerülni?
3800Ft a hőelem, Kétezer fölött a mágnesszelep, és 440Ft a gomb.
Most kifizetném.
Azt nem lehet, Meg még a futárszolgálat díja kétezer valamennyi.
Rezzenéstelen arccal fogadtam, hogy egy belső szállítási költséget nem az alkatrész árába építenek be, de akkor már az anyu címére postázzák. Ha már mi fizetjük.
Azt nem lehet, mert interneten kell beírni...
Mondom internetes vásárlásnál van számlázási cím, és szállítási cím. Ha a kettő azonos, elég egyszer kitölteni. A FÉG-nél nem így van?
Anyu már mentette a helyzetet, hogy odamegy érte, és kértem SMS-t, mikor beérkezik az alkatrész a boltba.
Kicsit kesernyés szájízzel elbúcsúztunk, és indultunk a piac irányában haza.
Még felmerült bennem, hogy megnézem a honlapot. Nem belső site, hanem www.feg.hu címet diktált a telefonos segítség.
Inkább befordultunk a lámpánál, és a tegnap bezárt boltot most nyitva találtuk.
Mosolygós, ötvenes hölgy jött elénk. A zavaromban T50-es tázhelyből is kitalálta, hogy T5-ösről van szó. Hogyne volna termoelem, és mágnesszelep is. Bár abból két fajta van, de ha nem az,ami kell, akkor hozzam vissza, kicseréli.  Gombja lehet, hogy nem lesz most, mert tegnap elvitték.
Akkor ezt a kettőt kérném.
Nyolcszáz meg hétszáz, összesen ezerötszázat kér.
Anyuból kitört az indulat, amíg fizettem. Még a szeme is csillogott.
Hát igen. Mondom anyukámnak, hogy egy kereskedőnél az áruismeret is fontos, de a szakmai gyakorlat...
Még visszasétáltunk lemondani a rendelést. A kezemben lobogtattam az alkatrészt. Anyu pedig odadörgölte a lány orra alá, hogy nem nyolc, csak másfél ezer volt. (Igaz, a gomb nem volt benne. De nem az a drága.)
Csitítottam, hogy ne rontsa a hitelét a boltnak, mert más árképzéssel dolgozik. Vevő is van benn.
A hölgy udvarias volt, és a kiszolgálásban is előzékeny. Nem rajta múlt. Dolgoztam már én is pusziért, bagóért és pénzért is. Ez egy ilyen világ.
A kis üzlet mégis jobban tetszik. Hadd kapjon ingyen reklámot:

GÁZ DEPÓ KFT. Tüzeléstechnikai szaküzlet
Miskolc, Vörösmarty út 130

Otthon pedig beszereltem, és működik.

Nincsenek megjegyzések: