2012. szeptember 2., vasárnap

Mosógép



 

Az embert bármi képes szerénységre kényszeríteni. Engem most ez a mosógép.
A trafó azért nem kapott 230V-ot, mert a hozzávezető fólia megszakadt. Ez már a kivételnél azonnal kiderült. Lekapta az ónszippantó a fóliát is, pedig ez nem orosz panel. Bírja a forrasztást.
12V-ról egy nyolc lábú kerekít a processzornak 5V-ot. Az órajel megvan. Az ULN2003-ason fűrészjelek, és jókora negatív (-15V) DC. Az üzemmódkapcsoló nem forog. A szelepeken és az ajtózármeghajtó kimeneten nem találok DC változást. Él-él, csak mégse. A kivett relé 9V-os elemről vígan kattan.
Visszaállítva az eredeti helyére a trafót a LED kacsingat, majd körbeforgatja az üzemmódkapcsolót a Stop/Reset pozícióba.
Először 9órára, most 12-re. Biztos nem azonos pozícióból indítottam.
Ez már megint valami logikus életjel.
Most épp a nyolcas pont előttin áll meg.
Újra meg fogom cserélni az eredeti és SMD triakokat, hogy akkor is megáll-e a forgás. Gyanús nekem, hogy a kér félvezetőnek nem azonos a karakterisztikája.
….
Hát nem. Az SMD is körbeviszi a programtárcsát.
A vízbeeresztő szelepek is zúgnak, ha adok rá 230V-ot. Ez a proci nem ad nekik a triakon keresztül vezérlést.
Már csak az ajtózár tekercsét nem próbáltam. Előre pedig több madzag is megy. Csak piszkosul nem lehet hozzáférni. Le kellene akasztani a dobot a négy rugójával, aztán leválasztani azt a gumi bigyót. Már ha nem jövök rá, hogy melyik madzag mi. Mert akkor ha tudom, akkor mérhető.
Gondolom, hogy van még egy érintkezőpár, ami arról ad hírt, hogy zárva van a tető.

….
Minden triak kicserélve. Behúz a mágnes, és benn is tart. Persze még nem raktam össze, csak annyira feldobódtam, hogy működni látszik, hogy már nem mertem összeszerelni. Besötétedett.
Szóval nem csak a reléket hallottam csattanni, hanem behúzott a szelep is. Aztán főztem egy fekete teát, és hallottam a fedélzárat is elereszteni.
Most ugyan még lehet, hogy kellene Gumiám ragasztó. Rögzíteni a kihosszabbított lábakat. A mosógép rázkódni fog mosás közben. Nem lenne jó, ha elengedne mosás közben a forrasztás.
Ha hazamegyek Budafokra, végigolvasom az összes mosógépcikket a Műszaki Hiba újságban.

Még van egy fontos feladat. A fűtőbetét csatlakozóját vagy kivenni, és a panelba beforrasztani a vezetéket, vagy a rácsúszó érintkezőket megbízható vastagra kicserélni.

Háttér.
Az ilyen hiba behatárolásához hoztam műszert. Van egy EMG csővoltmérőm, amivel 5-6V-os feszültséggel tudom nyitogatni a tirisztorokat. Elő is vettem, de nem bírta ki az ideszállítást. A deprez műszere megakadt félállásban.
Szomorúan tettem félre, és multiméterrel kerestem a hibát tovább. Ahelyett, hogy kis trafóról adtam volna neki 5V váltót. Azzal is ki lehet nyitni.
Ha így számolok, akkor megérdemeltem a szenvedést. De még nem innék előre a medve bőrére. Holnap, amikor összerakva is működik majd, akkor lélegzem csak fel.
Esküszöm, nem a pénz miatt, bár nem jött volna jól, ha rajtam ragad az új fűtőbetét.
Már csak az izgat, hogy mekkora (víz)nyomást kell létrehoznom a mosáshoz!
A próbához ugyanis vagy a búvárszivattyút kell rákötnöm, vagy felvinni a padlásra egy nagyobb hordót, és arról lehozni a vizet csőben. Nem is! Hát ott van a villanybojler. Azt kellene összerakni. Fűtés nem kell bele, csak a csöveket rákötni. Feltöltöm a búvárszivattyúval, és az lesz a hidrofor.
Ja, és mit mossak ki vele? Mert hát pillanatnyilag nem sok szennyesem van.
Hmmmm. Ma este triak-tirisztor nyitogató kütyüt fogok szerkeszteni, amint hazatértem a telefonfülkéből.

….
Ennél azért jobban elteltem magammal. Nufi is adott témát, amin törhetem a fejemet. A fekete tea is megtette a hatását. Fél ötkor még üldöztem a szúnyogokat. Már világosodott, amikor elszenderedtem.
Reggel fél nyolckor keltem. Most olyan levert vagyok, de felburkoltam a mosógépet. Illetve még a műanyag kezelőszervek visszacsavarozása van hátra.
Túl erős volt a tegnapi tea. Pedig valami régi rendes fűtea. Nem folteres, és kell bele méz is, mert annyira savas.
Ma reggel már csak gyümölcsteát főztem a miszmajszhoz.

2 megjegyzés:

MJ írta...

Mindig élvezettel olvasom a munkálataid leírását. Valaha valamennyire én is matatgattam a birkózógépet -mint rádiólokátor üzemeltető- ,de ilyen profi szintet meg sem közelítettem és nem is fogok.

Hanczur írta...

Szia!
Tudod, most azt mondtam, hogy addig nem teszem ki a lábam a portáról, amíg nem tudom a hiba okát.
Egyszerűen rá kell kényszerítenem magam, akkor megy.