2013. június 21., péntek

Élménytörpe nékem


"Elálmodozva mindent láttam..."
Csalóka cím. Weöres Sándortól vettem... el. Mert most előkerült a polcról.
Szeretném azt hinni, hogy nem a reklámok miatt. A századik születésnapjára többször megemlítették a napokban, de én még – úgy emlékszem, magamtól vettem elő a '78-as Szép versek-et.
Biztos, hogy magamtól. Már tudom.
A Műszaki Hiba c. folyóiratot értelmeztem. Az egyik szerzője Pityucza László, számomra nehezen olvasható cikkét akartam feloldani. A tömérdek germanizmus, latinizmus és meg sem tudom állapítani, miféle magyartalan szöveg után akartam valakit átírni. Legyen ismert a vers ritmusa, talán még a hanglejtése is, és majd csak lesz valami. Játszott már ilyet Karinthy is, meg még sokan mások.
Automatizmusom mindig Weöres-t keresi, mint a Körképben Csurkát és Moldovát.
Így született a Tolljavítás-om is.
Ha ilyesfajta játékot űzök, akkor kiírom az eredeti verset, és mellébütykölöm a magamét.
Már amikor a toll fogni akar. Mert a toll nem tudja, hogy én mit is szeretnék. Szárazon közli velem, hogy sztrájk. Fehér árok a fehér papíron. Aztán az újságpapíron. Mindegy, a témát már feldolgoztam, és sikerült kiírnom a Gyermekkoromban-t.
Talán nem olyan ismert verse, mint a Tündér, inkább begépelem ide is.


GYERMEKKOROMBAN

Gyermekkoromban réges-régen
fenn ültem én is a szekéren.

Gabonát vittünk a malomba,
vagy burgonyát, répát halomba.

Mindig közelbe, mindig lassan,
s ömlött az idő számolatlan.

Mert oly lassacskán folyt az élet,
a közelség is messzeség lett.

Köröttünk utak sokasága
ágazott szerte a világba.

Elálmodozva mindent láttam
a nem-látványos pusztaságban.

Hol az ég kékre felhő omlott,
láttam a sziklás tengerpartot.

Hol szél borzolt a bozótba, sásba,
itt a nagyváros morajlása.

A kordét csikók röpítették
ez volt a szédítő sebesség.

Mit ott átéltem, ahhoz mérten
most minden élmény törpe nékem.

Na ebből a sorból csórtam ki az élménytörpét. Mert ez a kis gonosz törpe valóban beletaposta a legnagyobb felfedezéseket a semmibe. Miért?
Miért nagyobb élmény az első cipőkötés, mint egy komoly, nagy tudású számítógép javítása?
Megmondjam? Én mondjam meg? Vagy a törpe?
Sanyi bácsi. Ő mondta meg.
Az idő.
Az első cipőkötésem otthon történt. A dédnagymamám volt velem a kisszobában. Az egyszerű masnit már anyu is megmutatta. A két hurkot összekötve, de azt nem lehetett egy húzással kioldani.
Nagymama odaült elém, nekem lógott a lábam a rekamiéról, és bekötötte a cipőmet, majd kihúzta a fűzőt. Mondta, hogy most én. Én utánoztam, és ő újra kioldotta, és újra, meg újra.
  • Most jó. Már tudod. - fejezte be. Ezzel el volt intézve.
    Anyunak is meg akartam mutatni, mikor munkából hazajött, de nem érdekelte.
    Ez a törpe most is ott csücsül a fejemben. Azért nőtt ekkorára, mert régen volt. Mert abban a szobában csak egy rekamié volt, egy kis szőnyeg, meg egy virágtartó a konvektor mellett.
    Olyan nagy volt akkor még az a szoba.
    Az új rigmus persze most nem született meg, bár magammal vittem füzetben a Dobódéli tó mellé. Az agyam a 100Hz-es tévé norma értelmezésén dolgozott. Két félképet digitalizál be egy memóriatárba, vagy kettőbe a digitális panel, és aztán kiteszi kétszer olyan gyorsan. Valójában a képtartalom szerint négyszer olyan gyorsan. A beolvasáshoz használt AD és tár persze célintegrált áramkör.
    Pityucza úr pedig biztosan angolul olvasta, és inkább csak magyar szavakat helyettesített bele a szövegbe. Látszik, kisüt belőle, hogy mennyire élvezi ezt a szakmát, és ezt az élménytörpét ülteti oda a papírra. Csak a törpe gonosz. Még azt mondja, hogy „tiém, tiéd, tié”, és nem „enyém enyéd, enyé”.
Vár otthon két ilyen televízió. Az egyiknek ez a digit panelja rossz. Itt pedig felkészülök. Amíg a szennyvízszivattyú beállt tengelyét próbálom megmozdítani, addig hol Weöres Sándor verse, hol a digitális időzítés jár az agyamban. Meg az érőfélben leszedett meggy a fogaim között.
:-)

4 megjegyzés:

Muzsi Attila írta...

Csak beneztem...

Hanczur írta...

Akkor jó. El tudlak képzelni, amint álmos szemmel bekukkantasz ide, és szembetalálod magad egy törpével. :-D

MJ írta...

Kellemes vasárnapot kívánok! :)

Hanczur írta...

Köszönöm, de azt még meg kell érni. :-) De Neked is!