2014. március 22., szombat

Nehéz szülés (CD4069 módra)

Vannak egyszerű áramkörök, amik nem akarnak működni. Két kapu, három ellenállás, meg egy kondenzátor.
Az első változatban 50Hz helyett 6Hz, de mintha még 10-ig fel tudtam pederni.
A másik megoldásban nem indult. Kerestem még mási IC-t. Azzal sem.
Nyaloszkóp. *
Beindult.
Ellenállással átkötve nem. Átkondizva sem. 5V-ról, 7-ről, 9-ről 12-ről sem.
Befúrtam a fejem  Rádiótechnikákba, de nem leltem megfelelő kapcsolást.
Valamit biztos elnéztem.
Újra a rajz és a próbapanel hasonlítgatása jött.
Semmi.
Végül Madarász László: Digitális cmos kapcsolásgyűjteményében azt írta, hogy az RC oszcillátorokat, ha kettővl nem indul páratlan kapukból állítsam össze. Mert sorozatgyártásban ez volt a tapasztalat.
Bekötöttem a harmadik kaput.
Nyert.
Igaz, hogy a frekvenciamérőm 4MHz-et mutat, a 100 megás szkóp a frekvencia felső határán szinkronizálja ki, de végre életjel. Ronda szinusz, de életjel.
Most már túl fáradt vagyok végigmagolni a fejezetet, de holnap átszámolom, és csak kigyötröm a kapcsolásból azt az 50-60Hz-et.
Közben persze Simonyi Károly Elektronfizikája is csúszik.  Utálom a képleteket, és most le kell gyűrni az utálatomat, ha használható eszközt akarok gyártani.
Ma felhívott Józsi haverom. Kíváncsi volt, mi van velem, és elújságoltam neki a Kapanadze felbuzdulásomat. Ő mondta, hogy nem fogja zavarni a rádiót-tévét az a bigyó?
Még nem tudom. Akkor majd le kell árnyékolni, de bár már ott tartanék!
Persze egyszerűbb megoldást is válszhhatnék 555-ös időzítővel. MEg valószínűleg azt a változatot is megépítem, csak most ez az inverteres RC oszci izgít. A bulldogtermészetem nem hagyja megoldatlanul a feladatot.
Közben ismét kinyírtam a tápegységemet, és most egy Piko vasúthoz való trafóról kísértetezem. Van rajta 2200uF szűrésenek, és teljesen jó.
Pihenésképpen voltam egy kört a boltban-postán-számlát kiszállítani, de rövid körút volt.
Találtam még egy jó kis feladatot.

Az ötödik perctől érdekes. Addig csak amerikaias reklámduma, de utána jó.

* Nyaloszkóp.: régi módszer ellenállás hiba kiderítésére. Megnyálazott ujjvéggel átfogni a szakadt, vagy gyanus ellenálást. (5-12V-nál nem veszélyes, de 230V-nál így nem ajánlom!)

Nincsenek megjegyzések: