2014. április 28., hétfő

Az utazásról

Anyukám 71. születésnapját ünnepeltük 25-én.  Ilyenkor meglátogatjuk. Most még pontosak is voltunk. Laci - Nufi öccse - vállalta a 'Béniszitterséget', és majd egy hét szabit kaptunk.
Megnéztük Miskolcon a népviselet kiállítást. Jártunk Komjátiban is. Laci szomszédtól kölcsön kaptam az utánfutót, és a szétszedett cserépkályhát végre elvittem Komjátiba. Nagy munka lesz újra rakni, mert át fogom tervezni.
Kibontom a konyha és az első szoba közti falból a füstölő kéményt*, mert az jó széles és annak a helyére építem be a kályhát. Ráadásul addig ki kell bogarásznom a rakétakélya és a tömgkályha méretezés fortélyaiból annyit, hogy jó hatásfokú fűtőtestet építhessek.
A bonyolító tényező a kémény lesz. A palát féltem, és a széles kéményen jókora betonkalap csücsül.
Azt valahogy le kell édesgetnem kezdetnek.
Ha már lenn van, a kéményben is fel tudok mászni lebontani.
Persze a kőmíves tevékenység első munkája az oszlopújjáépítés volt, s a második is oszlop lesz. A bejárati kapu melletti.
Ha már az oszlopokat újraépítettem, akkor jöhet a kályha.
De ez még terv.
A miskolci út hozott pár izgalmat is.
Feri hívott telefonon, hogy Jolika véletlenül meglocsolta a műkotlóst, és sok-sok tojás fog elhalni, ha nem segítek.
Első ötlet a kiszárítás volt. Remény volt mert egy ventillátor forgott. Márpedig ha forog, akkor mey a táp, csak gyenge. És valóban életre is kelt. A végső szuszt később lehelte ki magából. Már Miskolcon voltunk. Szombaton készültünk Komjátiba menni, de pénteken hívott Feri, hívhat-e hozzá kollégát?
Mondtam, miért ne, de közben már járt az agyam rajta, hogy már edzettem Desedán, és kibírom a hűs házban alvást, inkább tovább indultam.
Nufi és anyuék csak másnap jöttek utánam.
A szerkezet zöldes rézoxid bevonatot kapott belül, és a sok átvezetés miatt a táp 5 helyett 3V-ot sem , 12V helyett 7V körül mutatott.
Kimosni zsíroldóval azért nem mertem, mert Jolika 'kotlott' addig a tojásokon. (Ki-be dugta a fűtést, amikor 3 fokot esett a hőmérséklet.)
Erős kefével eltávolítva a rászáradt 'zöldet' megjött a tápfesz, de csak nem kapcsolt a fűtés. Triakom volt másik, de MOC nem, szerencsére nem azzal volt baj, bár én ott kerestem a hibát. A vezérlő tranzisztor pukkant ki. Sötétedésre lettem meg. Feri is beállított, mondtam, még öt perc, és vihetjük.
További fejlesztésnek majd kell rá vízlepergetőt csinálni, és potmétert forrasztani a trimmer helyére. Hogy könnyebb legyen állítani.
Amilyen szerencséje volt Feriéknek, a gyári készülékükből is elröppent a szabályzó. Azt már elhoztam, mert kipukkant egy olyan kondenzátor, ami nem volt nekem Komjátiban. Majd holnap veszek hozzá.
.... meg holnap még továbbírom a Zsarnais kincseket is.
Mára jóéjt kívánom mindenkinek.

2 megjegyzés:

Muzsi Attila írta...

A kalyharakasra kivancsi vagyok. A muhelyembe szeretnek bontott kalyhat felepiteni.

Hanczur írta...

Lesz róla képriport. :-)