2017. május 2., kedd

Elszegényedett bankár

Rövid könyvecskét vettem le a polcomról pár napja. Jean Cristoph Pátisban. *** Antoinette.  Romain Roland regénye.
Egy tehetségtelen bankár feje fölött összecsapnak a hullámok,  és főbe lövi magát. A felesége két gyermekével Párizsba költözik nyomorogni. Az asszony hamar meghal, gyermekei pedig a saját talpukra állnak. Az öcsit anyaként neveli tovább nénje.
A téma már ismerős. Jó húsz-huszonöt éve Feri barátomtól kaptam kölcsön egy könyvét RR-nak. Az elvarázsolt lélek volt a címe, és hasonló kiinduló öngyilkosságból fejtette ki a regényt. Akkor nagyobb hatással volt rám. Most limonádénak tűnik.
Ezt a könyvet 1919-ben adták ki, és A Magyarországi Czipész Csizmadia Munkások Szakegyesületének SZÉKESFEHÉRVÁRI helyi csoportja bélyegzőt nyomtak az elejére. Öreges kézírással még Holló Elemér neve is szerepel az ötödik lap tetején.
Ár nincs rajta. Újraköttették, biztos a borító alatt lehet. A helyesírás még itt is cz és a lélekzet is régies helysírású.
Ez most nem Zsarnai szerzemény, de már nem emlékszem a forrására.
A fordító nevét nem találtam. Akkor még nem volt fontos?
*******
A szomszédtól kaptam egy jó nagy kupac szőlővesszőt. A metszés maradéka. Amennyire lehet összevágtam, és szépen nő a komposztdombom.
Mára esőt ígértek a tabletem programján, de pár csepp hullott rám, még be sem zavart fedett helyre.
Mondjuk nem ártana nagyobb zuhi. A kútban is alacsonyan áll a víz és a bomlási folyamathoz is kell. Még tervezek egy utat Szentandrás felé az erdőbe. Hozok némi televényt beindítani a folyamatot.
Még kaszabilincset sem vettem. Halogatom a hegesztő trafóm előhúzását, pedig jobban járnék egy saját gyártmányú bilinccsel.
Az U alakot vastagabb vasból kellene meghajtani. Az válik le mindig. Nekem meg nincs gyakorlatom. Ki fogja fújni a vékony lemezt.
*******
Nufi rendelt öt csomag mulcsot. 50 literes csomagolásban hozták a zsákokat, és virágföld volt benne. Az előző rendelésében még nagyobb fakéregdarabkák voltak.  Élmény ez a kertészkedés.
Amikor gyomlál jönnek játszani a macskák. A mulcsot szétkaparják, és a mai terítéket is azonnal megtrágyázták. A tulipánok fejét is jól megpofozzák, a szőlőtőke a legjobb körömélesítő fa. A terasz előtt például szinte az összes rügyet lerúgták, mert légtornász mutatványokat megszégyenítő egyensúlybemutatókkal szórakoztatnak. Nem volt elég a fagy, a macskakár nagyobb lesz.
********
Jani jött, hogy megint elnyomott az asszony valamit a tévén, nézzem meg.
Nem az asszony nyomta el. Egy napot késtek a befizetéssel. Az UPC letiltotta.
április 20 helyett 21 szerepel a dátumpecséten. Erre ma, május másodikán kitiltották.
A képernyőn jelzi a cég, mi a gond, és van 40-es telefonszám. Csak éppen ezen a számon előfizető nem kapcsolható.
Ráuszítottam a kereskedőre, aki rájuk sózta az előfizetést. A szerződésen ott volt a telefonszáma.

Nincsenek megjegyzések: